Eenzaam aan de top

Datum: 9 juli 2020
Blogger: Marion van der Giessen

Ieder mens, iedere leider, iedere ondernemer is uniek. Wat ze gemeen hebben, is dat ze het “niet alleen hoeven te doen”. Het zou erg eenzaam worden aan de top.

Ik heb in mijn loopbaan in verschillende onderdelen en management van het bedrijfsleven gewerkt, in buitenland en in Nederland. Na mijn opleiding aan de hotelschool in Zwitserland ging ik de hotelwereld in, een diep gekoesterde wens van mij ging in vervulling. En later in de verzekeringswereld en daarna bij dé organisatie voor het Midden en Kleinbedrijf heb ik mijn sporen verdiend.

Belangrijk is altijd geweest dat ik precies wist wat mijn gasten, klanten en relaties nodig hadden en dat mijn kennis en vaardigheden aansloten bij mijn vakgebied en bij mijn klanten. Hierdoor heb ik mijzelf breed geschoold – een brede interesse had ik al – en op het gebied van persoonlijke ontwikkeling heb ik flink geïnvesteerd.

3,5 jaar geleden was het daarom duidelijk dat ik ging bouwen aan de fundering van andermans succes, als zelfstandig ondernemer.

Alles in mij heeft ertoe bijgedragen dat dat succesvol kan zijn. Niet in de laatste plaats zit ‘dienstverlening en dienstbaarheid’ in mijn DNA. En alles in mij helpt eraan mee dat dat succesvol kan zijn. Er is geen ‘boek’, geen ‘handleiding’, het gaat om de `beleving’ die mijn klanten ervaren. Eigenlijk net als wanneer je een 5* hotel of top-onderneming binnenwandelt.. de eerste indruk, het is de beleving die telt en die zorgt dat jij je als klant gewaardeerd en prettig en comfortabel voelt.

Toen ik 3,5 jaar geleden begon met mijn bedrijf wist ik wat ik wilde en ik was de enige die de routekaart ernaartoe in handen had. Mijn eigen pad bewandelen hierin mijn eigen keuzes maken, met vallen en weer opstaan. Hierdoor heb ik mijn eigen visie (door)ontwikkeld en mijn bestemming sneller bereikt en ben ik sneller doorgegroeid naar het volgende level. Hierbij zet ik mijn brede expertise nog steeds in om mijn klanten te ondersteunen maar vooral ook om hen te helpen te delegeren en werk uit te besteden en de regie hierover te voeren. Bovenal ben ik nu als Personal Business Manager dé strategische en tactische sparringpartner voor mijn klanten.

Ik heb de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, daarvoor had ik vertrouwen nodig in dat wat ik deed de investering waard was, maar ook de verbinding met mijn klanten verloor ik daarbij niet uit het oog.

De focus ligt nu bij het helpen van mijn klanten een goede business strategie neer te zetten en ervoor te zorgen dat deze wordt uitgevoerd. Zo simpel mogelijk, in zo min mogelijk tijd.

Voor mijn nieuwe bedrijf heb ik bijvoorbeeld het bouwen van mijn website uitbesteed, een hele goede branding-designer ingehuurd, mijn website-klanten overgedragen aan mijn webbouwer omdat het “zelf doen” niet meer tot mijn core business behoort en ik heb het vernieuwen van mijn algemene voorwaarden, opdrachtovereenkomst en verwerkersovereenkomst uitbesteed aan een goede jurist.
En ondertussen groeide mijn bedrijf door met die klanten die af wilden van het ‘gedoe’ in hun bedrijf en die zich wilden gaan focussen op hun plannen en groei, waarvoor ze zelf in en voor hun bedrijf nodig zijn. Ik heb een breed netwerk om mij heen opgebouwd met experts op hun vakgebied met wie ik fijn en vertrouwd kan samenwerken voor mijn klanten als dat nodig is.

“Vision is a destination – a fixed point to which we focus all our effort.
Strategy is a route – an adaptable path to get us where we want to go” (Simon Sinek).

Strategie is nodig om de route naar jouw doel te kunnen volgen. De kortste weg is een rechte lijn, maar je mag daar best van afwijken als er dingen op je pad komen die de moeite waard zijn om daarvoor een afslag te nemen, zolang je maar niet op een dwaalspoor komt. Onderweg je route verleggen met nog steeds dezelfde visie, helpt je te gaan waar je wilt gaan.

Ik zie veel ondernemers, vrouwen en mannen, die álles zelf willen blijven doen, alle ballen als een volleerd jongleur in de lucht houden. En het probleem is niet dat je als ondernemer niet weet wat je moet doen, want eigenlijk weet je dat allang. Maar wie zorgt er voor jou en hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf succesvol kan groeien?

Gun jezelf de ruimte om te ondernemen
Benut jij als vrouwelijk leider in jouw onderneming jouw volle potentieel? Zet jij jouw talent en expertise, in, dat wat jij dat het liefste wilt doen? Hoe zou het voor jou zijn als je minder in jouw onderneming bezig bent? Dat kan alleen als je als ondernemer leiderschap toont en “er echt wat van gaat maken”.

En er is namelijk niets zo kostbaar als “tijd hebben”. Wil je serieus met jouw business omgaan, dan zul je ook af en toe gewoon moeten ‘zitten en denken’ (vrij vertaald naar – Warren Buffet). En niet alleen dat.

Work Smarter, not harder… Geen leiderschap zonder degelijke managementondersteuning. Met focus, passie en plezier plannen realiseren.

Ik ben een mensen-mens en werk graag met ondernemers aan de bovenkant van de markt die, net zoals ik, ondernemen vanuit hun hart, met gevoel voor wat recht en krom is. Integer en verbindend, met energie.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

You have to agree to the comment policy.